Mod på at gå foran - også i fremtiden

Forspringet forpligter. Især i en nutid og fremtid, hvor hele verden efterlyser endnu bedre miljøteknik til at løse klimakrisen.

Pionérerne var langt forud for deres tid for 25 år siden, men der er absolut ingen planer om at hvile på laurbærrene hos Billund Vand & Energi. Forspringet forpligter. Især i en nutid og fremtid, hvor hele verden efterlyser endnu bedre miljøteknik til at løse klimakrisen.

Det er en klar ambition, at selskabet skal fortsætte med at gå foran – både hos ledelsen og ejeren, som er Billund Kommune og dermed alle borgerne. De lokale har fået gavn af en langt mere effektiv drift – både for klima og økonomi – og resten af verden har stadig masser at lære fra Billund-modellen.

"Selvom vi er et lille selskab – især i global skala – så kan vi nogle ting, som ikke mange i verden kan. Vi kan f.eks. lave dobbelt så meget energi, som vi selv forbruger. Tager man en storby som f.eks. Chicago, bruger man her omkring en tredjedel af hele det offentlige elforbrug på vandhåndtering," påpeger adm. direktør Thomas Kruse Madsen fra Billund Vand & Energi.

Han deltog kort efter sin tiltræden i 2021 i et erhvervsfremstød i USA med miljøminister Lea Wermelin i spidsen for en dansk delegation.

"Amerikanerne er – ligesom i mange andre lande – meget interesserede i vores miljøteknik, og her i selskabet har vi haft besøg fra USA tre gange bare i år. Vores håndtering af husholdningsaffald sammen med spildevand er stadig ret unik i hele verden." 

På rådhuset har Stephanie Storbank afløst Ib Kristensen som ny borgmester for Billund Kommune. Hun glæder sig til at følge og understøtte udviklingen hos Billund Vand & Energi fremover.

"Når man er ejet af alle borgerne, er det jo ekstra vigtigt at have gode produkter til en god pris. Og vi skal blive ved med at have fokus på at understøtte den grønne omstilling," fastslår den nye borgmester.

"Selskabet var jo pionér i sin tid. Men vi skal blive ved med at tænke over, hvordan vi kan fortsætte udviklingen, så den understøtter, at vi som kommune rykker os i forhold til klima og miljø. Det skal fortsat gøres i respekt for at have forbrugere med i forhold til deres betaling og den service, der leveres."

Da Stephanie Storbank blev udpeget som ny spidskandidat for Venstre før sidste kommunalvalg, fik hun en grundig rundvisning hos Billund Vand & Energi.

"Der blev brugt tre timer på at give mig en forklaring og forståelse af, hvad det er for et selskab. Jeg fik et indtryk af, at der er enormt meget styr på tingene med nogle kompetente og engagerede mennesker, der ved, hvad de gør. Man kan også tydeligt mærke, at det er en god arbejdsplads."

Borgmesteren fremhæver også, at hun får gode tilbagemeldinger fra skolerne om det arbejde, selskabet lægger i sin skoletjeneste.

Når man er ejet af alle borgerne, er det jo ekstra vigtigt at have gode produkter til en god pris.
— Stephanie Storbank

"Mine egne drenge har også været derude, og det er jo supergodt, at man tager ansvar for at lære de kommende generationer om bæredygtighed. Det er jo bare nemmere at forstå, når man får lov til at se det i virkeligheden," siger Stephanie Storbank.

Skoletjenesten er også et af de områder, som bestyrelsen for Billund Vand & Energi har fokus på at styrke i fremtiden.

"Vi skal have de unge mennesker herud for at se og forstå, hvad det er værd, når de sorterer deres affald. Det er vigtigt for os, at hele kommunen og alle borgerne er stolte over den her virksomhed. De skal vide, hvad der sker, og hvem vi er," understreger bestyrelsesformand Kristian Tvergaard.

"Her er skoletjenesten en meget vigtig brik. Det er jo også det rigtige tidspunkt at gøre det på, fordi der er så stor fokus på bæredygtighed og grøn omstilling."

Bestyrelsesformanden peger desuden på stolthed hos medarbejderne som en meget vigtig drivkraft i fremtiden.

"Vi har glade medarbejdere, der tør gå foran og er stolte over de ting, de laver. Det er en del af kulturen, at tingene er i orden. Man kan også mærke, at folk er løsningsorienterede, fordi man er vant til nye udfordringer hele tiden," fremhæver Kristian Tvergaard.

Hans nye direktør Thomas Kruse Madsen har også mærket, at de store – og nogle gange besværlige – projekter gennem årene har haft stor indflydelse på tankegangen hos alle medarbejdere.

"Jeg kan jo høre på folk, at det har været nogle krævende forløb, der selvfølgelig har givet både udfordringer og frustrationer i perioder. Men det har også givet et sammenhold og en fælles forståelse bagefter, når man har fået tingene op at køre og har leveret. Det kan jeg tydeligt mærke i hele organisationen," siger Thomas Kruse Madsen.

"Og vi er jo f.eks. slet ikke færdige med Billund BioRefinery endnu. Der er jo hele tiden noget, der udvikler sig, og der kommer ny viden og nye vinkler på tingene. Så der er også en forståelse af, at det er en organisme, der hele tiden udvikler sig."

Et aktuelt eksempel er, at Billund Vand & Energi nu bidrager til balancering af el-nettet, så strøm fra egen biogas leveres lige nøjagtigt, når der er mest brug for den. Et andet eksempel er et større fokus på den lattergas, der udvikles på alle renseanlæg. Her bliver der sandsynligvis brug for udvikling af nogle nationale tiltag. Det samme gælder for de meget omtalte PFAS-stoffer, som ventes at blive et stort tema indenfor spildevandsrensning i fremtiden.

"Det bliver en kæmpe udfordring de kommende år, og en del af løsningen kunne f.eks. være pyrolisering (kraftig opvarmning) af vores spildevandsslam," fortæller Thomas Kruse Madsen.

"Det kunne også være overvejelser om, hvad man egentlig skal med biogas i dag? Lige nu laver vi den til strøm og varme, men i fremtiden skal den måske bruges som brændsel til tung transport? Her er også mange muligheder, men vi skal helst have nogen i området at samarbejde med om at lave det," fortæller Thomas Kruse Madsen.

Der er altså masser af udviklingsarbejde at tage fat på for hele vandsektoren. Og alt tyder på, at der fortsat vil være stor interesse for pionérarbejdet hos Billund Vand & Energi. Langt ud i verden og langt ind i fremtiden.

Det er vigtigt for os, at hele kommunen og alle borgerne er stolte over den her virksomhed. De skal vide, hvad der sker, og hvem vi er.
— Kristian Tvergaard

Nytænkning

Nytænkning rummer selvfølgelig altid en indbygget risiko. Når man går foran, må man selv finde vej – og nogle gange vil man uværgerligt ramme en blindgyde. Det kræver derfor en stærk risikostyring, inden man træffer beslutning om nye projekter, og det arbejder selskabet meget målrettet med.

Bestyrelsesformand Kristian Tvergaard har mange års erfaring fra luftfart, hvor det bogstaveligt talt er livsvigtigt at have styr på sine risikofaktorer. I den branche har man gennem generationer udviklet nogle meget stærke procedurer til at overvåge og vurdere ricisi, og de værktøjer har formanden bragt med ind i arbejdet med Billund Vand & Energi.

"I luftfartsbranchen er man jo vant til hele tiden at analysere, hvad der kan gå galt – og hvad man i så fald gør i situationen. Mine erfaringer med det har bidraget til at gøre vores analysearbejde i bestyrelsen endnu bedre og mere systematisk. Det giver jo en sikkerhed for ejerne og kunderne – det vil sige kommunens borgere – at store projekter bliver analyseret rigtigt, inden vi træffer beslutninger," påpeger Kristian Tvergaard.

"Skarp risikostyring gør jo også driften meget stærkere i den sidste ende. Effektiv drift og bedst mulige priser for kunderne skal i det hele taget være den grønne tråd i alt, hvad vi gør. Vi kommer aldrig til at lave projekter for selskabets egen skyld, for prestigen eller fordi medarbejderne synes, det er sjovt. Alt hvad vi gør, skal komme kunderne til gode. Men med de rigtige projekter kan det også sagtens være godt for både kunderne, selskabet og medarbejderne."

Hos ejerne på rådhuset er der fuld opbakning til at fortsætte den innovative linje – bl.a. ved at gå foran med nye projekter.

"Vi har jo som kommune en opgave i at understøtte Billund Vand & Energi i udviklingen. Kommunen kan ikke klare sig uden – og omvendt. Det kan vi også se på, at kommunens poster i selskabets bestyrelse er meget eftertragtede blandt politikerne, for det er et enormt spændende sted at være. Man kunne jo også se det i forhold til det seneste forbrugervalg, hvor der var rigtigt mange kandidater," påpeger Stephanie Storbank.

Når det gælder fremtiden med det lange lys på, er det også naturligt at spørge om ejerens holdning til Billund Vand & Energis status som et lille, men selvstændigt selskab. Sektoren er præget af mange fusioner, men større er ikke nødvendigvis bedre.

"Jeg tænker, at vi skal gøre dét, der er det rigtige for os. På stående fod er det jo svært at sige, hvad det er, men det handler grundlæggende om den rigtige udvikling til gavn for forbrugerne," lyder de umiddelbare tanker hos borgmesteren.

"Fordelen ved at være lille – som vi også kan se hos kommunen selv – er jo, at man er mere agil og kan nogle andre ting. Hos Billund Vand & Energi er man vant at tænke i udvikling, og det bliver også spændende at høre, hvad den nye ledelse har af planer for fremtiden," siger Stephanie Storbank.

På personalesiden er stafetten også givet videre fra en af de første pionérer. Tidligere driftschef John Primdahl gik på pension en fredag i 2016 – og om mandagen startede hans søn Jesper Primdahl som nyansat ingeniør hos Billund Vand & Energi. Som dreng var han tit med rundt på anlægget og ude på de små renseanlæg, når far John havde weekendvagt, men interessen blev grundlagt endnu tidligere.

"Jeg var faktisk også med, da min far var til jobsamtale i 1984 – jeg sad bare og ventede ude i bilen – så man må sige, at jeg har været med fra starten. Og det har nok ligget i baghovedet lige siden, at jeg skulle gå i en teknisk retning," fortæller Jesper Primdahl.

Han er nu afdelingschef i Plan & Projekt, og måske kan han om nogle år levere tredje generation af medarbejdere – hans egne børn er i hvert fald ret nysgerrige. Foreløbig slægter han selv på sin fars praktiske tilgang for at få tingene til at fungere.

"Vi har snakket om, at det er vigtigt at kunne kombinere teori og praksis, og det er en af de ting, vi er gode til herude. Man kan jo lave mange ting på papiret, men det er vigtigt at få driftserfaringer med ind for at undgå fejl," siger Jesper Primdahl.

Hans far nikker og peger på, at det ligger i kulturen hos Billund Vand & Energi, at det er vigtigt at inddrage viden fra alle – også folk 'på gulvet'.

"Det har altid været sådan, at alle må gerne bidrage. Folk der går og passer anlæggene ved jo rigtigt mange ting og de opfanger meget erfaring og mange input i hverdagen," siger John Primdahl.

Det er noget af den ånd, han selv har bidraget til – både hos sin søn og hos de øvrige kolleger. Derfor ser han også meget lyst på, at selskabet kan blive ved med at udvikle sig og bevare sit forspring ved at gå foran.

Uanset hvad fremtiden bringer, kan ledelsen regne med fuld opbakning fra en flok nysgerrige medarbejdere.

"Vi har lært en masse af de projekter, vi har været igennem – også når det gælder samarbejde. Og så er vi allesammen meget ivrige efter at få nye ting til at virke. Det er derfor, de kalder mig 'Poul Pilfinger'," lyder det med et grin fra procesoperatør og skadedyrsbekæmper Poul Sandberg.

Driftschef Arne Søgaard peger igen på, at medarbejderne er en 'broget flok' med mange forskellige baggrunde og kompetencer, og det er en stærk kvalitet.

"Det er vigtigt, at folk herude har den der naturlige nysgerrighed og kan lidt af hvert. Der er en stolthed over at være de første til at afprøve nye ting. Hvis ikke der er nogen, der prøver noget nyt, så lærer vi jo ikke noget."